Peter Kowald Gesellschaft/ort e.V.






matthias müller_Posaune_christian marien_Schlagzeug

matthias müller und christian marien begannen ihre gemeinsame arbeit mit matthias’ einstieg in der berliner band „olaf ton“ 2003. beide sollten in der folgezeit in einer vielzahl gemeinsamer projekte an einer musikalischen sprache arbeiten, welche mit beginn des duo-spiels 2006 seine logische fortführung fand.

nicht zuletzt auch aufgrund der ungewöhnlichen besetzung von posaune und schlagzeug, geht es beiden musikern um eine ganz bewusste überwindung herkömmlicher konventionen und das vermeiden einfacher musikalischer lösungen. frei improvisierte musik, bei der der gebrauch sämtlicher musikalischer parameter, wie dynamik, dichte, rhythmus, sound, form oder tonalität gleichzeitig genutzt und in frage gestellt werden kann, erfordert von beiden musikern eine extreme wachsamkeit und konzentration auf den musikalischen prozess. das ergebnis ist eine raue musik – gleichzeitig brutal und friedlich, hässlich und freundlich -, deren ziel, jederzeit die möglichst „höchste form von schönheit“ zu erreichen, jeglicher musikalischen entscheidung übergeordnet ist.



ein schwerpunkt ihrer arbeit ist außerdem die begegnung mit anderen künstlern. so trafen sie bereits auf musiker wie den schlagzeuger michael zerang, posaunist johannes bauer, saxophonist jack wright, pianist eric zinman, flötist nils gerold und auf den bassisten clayton thomas (als trio-formation “m/t/m”).

im april 2007 erschien die debüt-cd superimpose auf dem portugiesischen label creative sources.

matthias müller, *1971, spielte mit einigen herausragenden improvisatoren wie frank gratkowski, johannes bauer, matthias schubert, michael zerang, gebhard ullmann, christian weber und rudi mahall sowie albert mangelsdorff. seine cd „bhavan“, die 2004 auf dem label „jazzhausmusik“ erschien, wurde von dem chicagoer musiker, produzenten, festivalmacher und journalisten john corbett produziert. konzertreisen führten ihn nach indien, usa, russland sowie diverse europäische staaten.

christian marien, *1975, lebt seit 2000 in berlin, studierte schlagzeug in amsterdam und berlin. als mitglied zahlreicher ensembles wie z.b. müller-marien-duo, momentum, stereolisa, olaf ton spielt er zahlreiche konzerte in europa und den usa und veröffentlicht cds auf labels wie „leorecords“ oder „jazzwerkstatt“. aktuell liegt sein augenmerk auf der weiterentwicklung seines solospiels („sieben mal solo“, erschienen bei schraum 2007) und einer intensiven zusammenarbeit mit den performance-künstlern „ritsche&zast“, an der schnittstelle von musik und urbaner kalligraphie. sein schlagzeugspiel im sinne einer (interdisziplinären) künstlerischen ausdrucksweise begreifend, arbeitet er nicht nur mit musikern wie christian weber, michael zerang, clayton thomas, johannes bauer zusammen, sondern auch mit künstlern wie dem maler und bildenenden künstler thomas bratzke oder tänzern wie hans-werner klohe und kadir „amigo“ memis.

presse
“Again, new names for Touching Extremes - and, given my immediate liking of “Superimpose”, very welcome on these shores. Nothing found on Müller - a trombonist gifted with a style full of humour, fantasy and, in a way, delicacy; instead, Marien is described as a frequent collaborator in various projects (among the many, the wonderfully named Olaf Ton), an explorer of the “intersection of music and urban calligraphy” in Ritsche&Zast and “Hip Hop and Turkish folklore” in Triple Destan. Pretty mysterious stuff really, awaking my curiousity. Two instruments only; this could make us think about a certain timbral uniformity, and indeed the overall palette of this CD is quite delineated. Yet the constant change of rhythms and accents upon which the duo relies is sufficient to cause an explicit statement of scarce controllability. These guys can play while looking for holes to fill, and they do fill them with large doses of almost tangible inventiveness. Improbable dances and bizarre turns of events ruffle normality until the music becomes a slippery pavement where falling provokes laughter, not harm. There’s a joyful feeling at work in most of the tracks, perceivable at a first try. That positive energy is exactly what propels these six improvisations, flirtatious winks to well-disposed people able to understand when a player puts technique at the service of fun. A lively, solid effort - and not for a moment heavy on the ears.”
(Massimo Ricci in “touching Extremes”, märz 2008)

“Put aside any conventional concept of sonic beauty when listening to this provocative horn-plus-percussion CD. As a matter of fact, tolerance for sonic brutality might be a quality to bring to the disc - along with an appreciation for the unexpected.
Noisy, clamorous and blaring are the adjectives that are best attributed to this dual German duet, although just like no two snowflakes are the same, no two harsh noises are indistinguishable either. On Superimpose the players are trombonist Matthias Müller and drummer Christian Marien on a diabolical busman’s holiday from their regular gigs. Both are members of the jokey and jolly Olaf Ton band; the drummer also collaborates with dancers, hip-hoppers and performance artists; the trombonist is also involved with avant-garde theatre and dance groups and teaches trombone in Dresden.
[...] Only slightly less clangorous, Superimpose’s six tracks may sound the way they do because Müller’s subterranean plunger work, braying tones and throat rumbles can’t replicate the continuous piercing shrillness of a reed. But that’s not for lack of trying. Still in mid-range his wide bell space and tongue manipulation allows the absolute sound of air currents and chromatic note clusters to be heard.
For his part, Marien doesn’t take a back seat to Schliemann when it comes to cacophony. Little ruffling or nerve beats are on display when the percussionist can repeatedly rattle what seems to be an aluminum pie plate; trigger the equivalent of single revolver blasts with a pointed drumstick; or produce seamless, reverberations to break up the beat from floor toms and snare; plus create sputtering and hissing decorations from the cymbals.
Tightrope walking on the divide between noise and non-noise, this duo create notable provocative sounds. The point where they can be admired as much as accepted depends on the listeners’ adventurousness.
(Ken Waxman in “JazzWord”, mai 2008)

“Witty acoustic improv from this duo on trombone and percussion. Müller is a suprisingly sly player with an extensive vocabulary, from weird breathy jumbling to long twisting and joyous runs. Marien plays in, around, under and on the drums, generally preferring the sound of toms, and deftly underplaying the moment while keeping the music active and unexpected.“
(phil zampino in “the squids ear”, juni 2007)


more: www.matthiasmueller.net


nach oben >